Het Passiespel verhaalt de emotionele gebeurtenissen uit de laatste dagen van het leven van Jezus:
Van de glorieuze intocht van Jezus in Jeruzalem, het laatste Avondmaal met de twaalf apostelen, het verraad van Judas, de door de hogepriesters geëiste veroordeling van Jezus, zijn pijnlijke kruisgang en uiteindelijk zijn dood aan het kruis op de Calvarieberg. Het zijn die gebeurtenissen, die de christenen gedenken tussen Palmzondag en Pasen.
Reeds vele eeuwen voordat Jezus in het jaar 30 A.D. ten tonele verscheen verwachtten de joden de verschijning van de verlosser, de Messias. In de Romeinse provincie Palestina begon Jezus op zijn dertigste publiekelijk zijn leer te verkondigen. Hij werd omgeven door twaalf leerlingen. Een van hen was Judas Iskariot, met wiens hulp het Sanhedrin erin slaagde om Jezus te arresteren en ter berechting over te dragen aan de Romeinse autoriteit. Jezus werd beschuldigd van verraad tegen Rome. Uiteindelijk beval Pontius Pilatus de kruisiging van Jezus.
Judas: “Waarom zou hij over water lopen? Wat brengt dat ons?”
Passiespelen 2026: ‘Kruisig mij’
Het lijdensverhaal van Christus in de wereld van nu
In 2026 vindt de 22e editie plaats van de Passiespelen in Tegelen, een vijfjaarlijks theaterevenement waarbij 200 acteurs, zangers en figuranten de laatste dagen verbeelden van het leven van Jezus Christus in het Openluchttheater De Doolhof in Tegelen. RegisseursMichel Sluysmans en Eva Custers en schrijver Frans Pollux thematiseren in Kruisig mij het eeuwenoude lijdensverhaal in de wereld van nu. In hedendaagse taal, met veel humor en poëzie schetst Kruisig mij het ontroerende portret van een mens met een bovenmenselijke boodschap, een mens die na zijn dood tegen wil en dank zou uitgroeien tot de grootste mythe van onze tijd. Kruisig mij is een jubileumeditie ter ere van 100 jaar openluchtspelen in Tegelen.
Ergens aan het begin van onze jaartelling, in een land dat -toen al- hoopte op verlossing,groeien Jezus en Judas op in onvrijheid. De Romeinse bezetter is gebaat bij rust en orde en kritische geluiden worden gesmoord. Maar Jezus en Judas zien een wereld voor zich waarin iedereen zich vrij kan ontplooien, zonder onderdrukking of overheersing. Er is echter één groot verschil tussen de hartsvrienden; Judas is een idealist die de wereld wil veranderen en Jezus een humanist die de mens wil veranderen. Deze tegenstelling creëert een fatale verwijdering tussen beiden, een verwijdering die er uiteindelijk voor zorgt dat vriendschap omslaat in verraad.
Kruisig mij is een menselijk en universeel verhaal over dromen en idealen, over hoop en liefde, over vriendschap en trouweloosheid. Hoe geef je een betere toekomst vorm als het heden uitzichtloos lijkt? Doe je dat door de wereld te willen veranderen, of door de mens? En hoe belangrijk zijn geloof en verbeelding hierbij? Uiteindelijk gaat Kruisig mij over wat het betekent de uiterste consequentie te aanvaarden van je eigen levensideaal om een betere wereld achter te laten dan je zelf bij je geboorte hebt gekregen.
Regisseur Michel Sluysmans maakte de afgelopen jaren -met o.a. De Kersentuin, Een Meeuwen Augustus: Oklahoma– furore met het ontsluiten van (moderne) klassiekers voor een breed publiek. Sluysmans: ‘Ik vind het een zeer inspirerende uitdaging om samen met Frans Pollux en mijn artistieke team een interpretatie te geven aan het bestaande en bekende lijdensverhaal. Hoe kunnen we zo’n iconisch en vastliggend verhaal opnieuw thematiseren en ontsluiten voor een breed publiek van nu? Het is dezelfde vraag die ik mij stel als ik een stuk regisseer van Tsjechov of Shakespeare.’